5 dagar

Nu har jag varit med om mycket och jag har inte hunnit skriva om någonting, så detta kan bli långt. Jag har ingen aning om vart jag kommer att sluta..eller om jag kommer att göra det.. :-P
Missförstå mig inte från förra inlägget. Det är mycket trevligt att vara populär på msn! Men såklart svårt att skriva då. Är dock hellre populär än att jag inte har något att göra för att inlägget gick så snabbt att skriva. Så härligt att höra från Sverige!

Oj, vart ska jag börja tro?
Bern - som sagt en mycket mysig stad med allt man kan tänkas behöva. Dit ska jag igen, flera gånger om. Den enda som möjligen inte gillar Bern lika mycket är väl antagligen min ekonomi. Det är svårt att i köpa något. I torsdags kom jag hem med en sjal, en tunika, fingervantar, nagellack, en tvål och lite annat.
Får hoppas att Linnea kan tänka sig ge mig en liten guidning i det kulturella också. Hela Bern är ju faktiskt ett kulturarv (eller liknande..).
På tåget mellan Bern och Murten stod detta på bordet: Vi önskar er en trevling resa. Det stod på massor av språk och på svenska hade de skrivit fel. Nästa gång ska jag banne mig skriva en lapp.
På perrongen i Murten stod Linnea go och glad och hon lagade en utsökt köttgryta till middag innan vi begav oss av till Lausanne. Där hade vi en trevlig stund tillsammans med de andra, Lucia; här kommer vi!
Jag kom då på att jag glömt nyckeln hem så jag skickade ett sms. Fick tillbaka: Vi har bestämt oss för att låsa dörren ikväll. Du får hitta en säng i trädet utanför..
De är roliga de..

Helgen då.
Vi packade in oss i bilen runt 12-tiden och började vår 5 ½ timmas bilresa mot Poiseaux (med stor reservation för stavning). Jag kände mig inte alls bra och sov första timmen. En förkylning var boven i leken. Bilresan gick bra med tanke på att vi hade två små barn i baksätet. Ösregn hela vägen dock.
Väl framme så var det massor av folk att hälsa på. Jag tror att jag har träffat några framstående franska fotbollsprofiler (dock ej fotbollsspelare) men jag vet inte. Kanske, kanske inte. Många kindpussar blev det dock och i Frankrike är det 2 som gäller (I Schweiz är det nämligen hela 3) Fast vissa regioner i Frankrike har 4, så jag kindpussades fyra gånger med en herre. En hel vetenskap det där.
Tydligen blev allt lite för mycket för mig och jag bröt helt enkelt ihop, för första gången inför Valérie och Nicolas. Men sen fick jag prata med Nicolas syster som var aupair för några år sedan och då kändes det mycket bättre. Det var hon som fick mig att ringa hem för första gången. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Vi åt gott och det var mycket trevligt på kvällen. När sedan klockan slog midnatt sjöng de för mig, så det blev ett tidigt firande. Efter fler kindpussar gick jag och la mig. Iskallt i rummet men täcket var magiskt och höll mig varm, vilket ju var mycket skönt.
Vaknade utvilad för en gångs skull men forftfarande med en rinnande näsa. Började morgonen med lite..*en spännande väntan*. Kindpussar såklart!
Tänkte att jag skulle försöka förklara vart jag var och vad som hände där under lördagen. Vi får se om jag lyckas.

Nicolas föräldrar äger en stor koloni. Dit kommer det barn på somrarna, i somras var det ca 300 barn där. De har också fotbollsskola och i dagarna har den blivit vald till landets bästa. Därför var adidas där och arrangerade en dag för de lokala fotbollslagen. En gåva från dem till kollot. Det var lekar som fotbollsgolf, fotbollsmatcher, fotbollsbowling m.m. På kvällen släppte vi upp ballonger i luften med meddelanden och flera personer höll tal (möjligen flera kända franska profiler alltså..) På kvällen grillade vi och pratade, jag la mig ganska tidigt för att försöka få bort förkylningen.
Vaknade på morgonen med huvudvärk men ingen rinnande näsa. Förkylningen började möjligen vandra uppåt för att ta sig ur mig..
Endast familjen var nu kvar och vi firade min och farfaderns födelsedag med mat och tårta innan vi styrde kosan
mot Court igen. Ramlade in genom dörren vid 20-snåret.
image61


Efter att vi hade ätit lite tog jag telefonen och gick upp på mitt rum och ringde familjen för första gången. Pratade med allihopa och det var så skönt att höra deras röster. Och det var lättare att prata än jag hade föreställt mig. Jag trodde nog att jag skulle bryta ihop igen eller nått. Men det gick alltså bra. Och nu är det endast 27 dagar kvar tills de kommer!

Gårdagen gick bra med pojkarna. 20 grader och sol! inte klokt egentligen, det är ju oktober nu. De sov länge (8.15), förmiddagen förflöt på bra med några jobbiga perioder, jag lagade kyckling som jag faktiskt är ganska så stolt över. Den såg till och med jättegod ut! På eftermiddagen gick vi ut och var på lekplatsen i någon timme, tog en promenad i nån timme med cykel och barnvagn och sedan tillbringade vi den sista timmen på terassen, jag med Romain sovandes på min axel.
Idag vaknade de redan klockan 7..förmiddagen var som vanligt lite seg men jag började med min lasagne ganska så tidigt. Jag lyckades återigen i köket. Vad jag har lagat bra mat denna vecka. :-)
Jag hade bil så efter maten tog vi en sväng. Jag tänkte att jag skulle kolla in den by som familjen ska bo i när de kommer. Lättare sagt än gjort, kollade lite snabbt på kartan; Men ja, det måste bara vara att svänga höger där istället för vänster". Åkte. Kom aldrig fram. Upp för berget, ner för berget. Upp igen. Vackert var det men jag var vilse. Det var bara att vända. Efter några fler felåkningar kom jag i alla fall fram. Tyvärr kan jag ju då inte säga hur långt det var..men uppskattar det till 15-20 min.
Sen åkte vi till Bienne, och sen åkte vi ur igen. Jag vågade inte köra in och krångla, rädd för att bli helt lost i pannkakssmeten.. Stannde till på en lekplats några byar bort och lekte, åkte hem. Solade på terassen tills Nicolas äntligen ringde på dörrklockan. Ytterligare en dag är avklarad och därmed har jag inga ensamma dagar kvar denna vecka. Det är skönt.


Sen har jag ju hunnit att tänka en hel del också. Finns hur mycket som helst att skriva, men jag kan väl spara det till imorgon antar jag.

Bilder från helgen finns såklart på min bilddagbok

Kram!

Kommentarer
Postat av: lenie

vilken härlig bild med ballongerna

2007-10-02 » 20:14:18
URL: http://ettblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback