Kulturkrockar, uppsnappningar och annat roligt som schweizarna har för sig.

Efter 6 veckor i detta land så har jag snappat upp följande.

- Typ all infomation står på fyra språk. Franska, tyska, italienska och engelska.
- Om ett tåg är försenat 3 minuter så kommer det upp på skärmen. Tåg är väldigt punktliga här. Det märkte jag extra mycket igår..
- Matbutikerna har verkligen konstiga öppettider. Öppet kanske till 18.30, långöppet till 20.00 någon dag, och stängt på söndagar. Alla som jobbar borde ju då handla långöppetdagen eftersom de förstås inte orkar handla direkt efter jobbet..hur går det ihop?
- Allt finns i små förpackningar. Inga 1 liters yoghurtar, bakmargariet säljs i 200grams bitar, sockerförpackningarna är små. Och så vidare.
- Kött och ost är dyrt. Tydligen. Fast jag har inte så stor koll. Allt säljs ju i småförpackningar också...
- Ost måste man be om i en speciell disk, typ som i Charkdisken hemma. Och så måste man veta hur många gram man ska ha.
- En yoghurt efter måltiden ska det vara. Fast jag äter mina på morgonen istället..
- Det finns otroligt slingriga vägar här. Som det är meningen att man ska hålla 80km/h i. Annars blir bilen bakom sur..Jag som knappt klarar av att hålla 70km/h i Bangatans kruva. Ja, och såklart går det upp och ner också. Uppför berget, nerför berget och in i berget också för den delen.
- Tunnlar är alltså mycket vanligt förekommande.
- Finns tusen sorters choklad att välja mellan i affären. Såklart i endast 100grams kakor. Dock finns det vissa undantag då man har slått på stort och gjort en 400grammare.
- Man dricker inte kranvattnet. I alla fall inte där jag bor.
- Schweizertyska låter helt jättekonstigt. Mycket grötig tyska. Hu, för att lära mig det språket.
- I min lilla by hälsar man på Alla man möter. Frågan är, när byter bonjour till bonsoir?

Mer kommer så småningom!

image69

En av mina första bilder av Court.

Kommentarer
Postat av: Sara i Marlioz

Det där med bonjour och bonsoir undrar jag också över. När jag hämtar min pojke (4 år) i skolan 16.20 säger lärarinnan bonsoir, så jag är också lite undrande.

2007-10-08 » 10:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback