Bland småbarn och vänliga själar

Då gör jag ett nytt försök och hoppas innerligt att allt går bra den här gången. Jag ska i alla fall spara varannan minut..

Först till en mycket bra händelse. Min duschgrej är utbytt. Den var ju helt jättekonstig och härom veckan sa Nicolas att "den där måste vi byta, den var inte alls behaglig när jag duschade där för några veckor sedan". Tur för mig att han hade gjort det för jag hade inte vågat säga något för tänk om det hade varit normalt (Detta är Schweiz, man vet ju aldrig..) Nu är det i alla fall härligt att duscha igen.

Två förmiddagar i rad har jag nu tillbringat på en lekplats. Mycket bra ställe att gå till för pojkarna kan leka helt själva och jag kan sitta på en bänk och tänka eller läsa. Under torsdagsförmiddagen planerade jag mitt liv. Och nej, jag kommer inte att säga vad jag kom fram till för bland annat mamma skulle säga "Lev nu Maja, du vet inte vad som kommer att hända". Men jag är en planeringsmänniska och jag tycker att det är en härlig känsla att ha i kroppen när jag klarat ut vad som händer efter detta äventyr. Lite mer äventyr och lite studerande - så ser det ut just nu. Innan universitetet. Men det har jag ju redan planerat klart. 1 år hemma och lite flängande till blir det alltså. Fast vem vet, jag kommer ju antagligen att sitta på den där bänken några gånger till. Jag kommer att kunna planera om mitt liv flera gånger om...

Över till min strapats till Lausanne, torsdag eftermiddag och kväll. Steg på tåget till Moutier exakt 14.36, tågen här i Schweiz är mycket punktliga ska ni veta. Gjorde ett lyckat byte i Moutier till tåget som skulle ta mig Lausanne. Jag är alltså tvungen att åka först åt fel håll för att kunna ta ett tåg som kan ta mig neråt. Lite konstigt kändes det allt. På detta tåg fick jag mig en "mitt emot granne". En man som antagligen närmade sig de 35..Efter ett tag tog han fram sin mobil och började att greja med den en hel del - tanken "tar han kort på mig" flög förbi några gånger i mitt huvud. Efter en stund vänder han på mobilen och visade mig ett meddelande. "Vous avez des beaux yeux". Ni har vackra ögon. Merci, sa jag och vände blicken mot fönstret igen. Han fortsatte skriva...Efter ett tag visade han mig återigen ett meddelande. Typ, Si vous voulez je voudrais...om ni vill, skulle jag vilja..sen läste jag inte mer, eller han trodde väl att jag läst klart. "Je ne parle pas bonne francais" sa jag och då tror jag att han sa något på tyska..Men ni kan vara lugna - jag sprang därifrån så fort jag satte min fot på Lausannes järnvägsstation.
Jag började att gå helt planlöst, såg en skylt som det stod "Centre" på så jag följde den. Uppåt. Alla Lausannebor har antagligen grymma benmuskler för alla (eller ja, de jag hittade) affärer låg några steg högre upp. Brant uppför.  
Jag hade kollat up två gator innan jag åkte dit. Rue du pont och rue Terraux. Jag tittade på stadskartan och hittade Rue du Pont och trodde att jag gick åt rätt håll, det gjorde jag förmodligen inte för jag hittade inte Rue du pont men helt plötsligt så var jag på Rue Terraux, så det gick ju bra till slut i alla fall. Anledningen till varför jag kollat upp dessa två gator var att där ligger de två H&M butikerna i staden. Och nej, jag skäms inte för det. Jag behövde underkläder - på h&m vet jag att det finns bra och till ett rimligt pris. Det schweiziska modet i sig är ganska så inte så bra faktiskt. Eller så är det svindyrt. Kanske kommer jag att hitta några guldklimpar några gånger, några plagg som Bara jag kommer att ha i Sverige - men jag ska nog inte hoppas för mycket.
Lausanne var en mycket varm stad när jag var där. Jag hade klätt på mig kofta, jacka och halsduk men fick allteftersom klä av mig plagg efter plagg. Då tappade jag lusten att försöka hitta en höstjacka. Det var ju sommar!
När jag shoppat lite och beundrat den otroligt vackra utsikten (här vill jag bo ett tag, fast bara ett tag!) Se bilder här
så tog jag mig tillbaka närmare la gare, järnvägsstationen, igen. Oh ja, jag hittade alldeles själv. Satte mig på en resturang och åt en lasagne. Servitrisen och jag missuppfattade varandra typ hela tiden och tillslut frågade hon mig på tyska (tror jag) om det var gott - varpå jag såg ännu mer förvirrad ut.. Men en utsökt lasagne var det i alla fall och måltiden blev ju inte direkt sämre av att det kom in ett gäng militärer.. ^^
Sen satte jag mig på en bänk på la gare och väntade på Linnea, som så vänligt erbjudit sig att lotsa mig till Svenska kyrkan och kvällens au-pair träff. När jag satt där såg jag bland annat en man närmare 60 som gick runt med en melon på huvudet. Försökte lite diskret ta en bild men det funkade inte utan blixt tyvärr..Rolig var han i alla fall.
Mycket trevlig människa den där Linnea. =) Au-pair träffen var trevlig den med. Skönt att prata svenska och veta att det är fler som går igenom precis det som jag går igenom just nu. Lånade mig även en bok, tog en som såg ut att ha många sidor lite snabbt innan vi skulle bege oss till tåget.
Efter några skräckslagna minuter på ett tåg i Biel/Bienne upptäckte jag till min lycka att jag faktiskt var på rätt ställe. Så jag kom tryggt och säkert hem till Court vid halv 00-tiden.

Fredagen förflöt på bra. Jag bestämde mig för att sluta vid 16-tiden - då tog jag en promenad. Sen gick jag upp till rummet mitt innan mat och prat med familjen. Inget stort fan av middagsmaten...Avslutade kvällen med Narnia - häxan och lejonet.

Och nu är det helg! och jag har varit här i 15 dagar. Det känns som om att det har gått otroligt fort samtidigt som det känns som om att jag har varit här i evigheter, men det är väl så det är i början.
I eftermiddag ska jag följa med familjen någonstans - ingen aning om exakt vart men jag tror det var nära franskagränsen och det var en sjö, dinosaurier och grottor..kanske. Jag får se helt enkelt. Det är vackert väder i alla fall.
Och imorgon ska vi åka til Grindelwald, vandra och picknicka. Jag tror det är Alperna..Mysigt ska det bli och vackert är det säkert. Så en helg med familjen blir det och det är de mycket glada över.

De är lite oroliga över att maten är så annorlunda för mig. De frågar mig vad jag äter till frukost och så. Nu ringde Nicolas från affären och frågade om det är vanliga kellogsK eller med röda bär som jag brukar äta..jag har nog råkat nämna att jag brukar äta det. Frågan är bara vad jag ska ha till, aldrig att jag tar sojamjölk men kanske har han tänkt på det också, vem vet. Innan han åkte kom han upp och frågade om det var något jag ville ha i matväg, kakor,? frukt?
De tar hand om mig och det känns bra att de frågar även fast jag inte så ofta säger att jag vill ha något. Förutom frukt som jag kan äta då. DET är de mycket noga med, att det alltid finns frukt hemma som jag tål.

Nu är det nog snart mat kan jag tänka mig. Helgen kommer att bli underbar det känner jag på mig. Solen skiner! Läs om allt i morgon kväll - förhoppningsvis kan jag få ner några rader då.

Nu ska jag städa klart.

Bisous

Kommentarer
Postat av: Elin (Lundman)

http://www.facebook.com/album.php?aid=10373&id=596885409
Det är kul att läsa vad du gör. Skriv mer, skriv mer!
Läskig gubbe på tåget, btw. Tur att du flydde!
stor kram

2007-09-08 » 13:24:11
Postat av: Linnea

Vänliga själar kan vara bra att ha någon gång då och då ;) hoppas ni får det kul med vad än ni skulle göra idag.. själv är man hemma och får bittert ångra att man drog stan idag :P
vi hörs!

2007-09-08 » 22:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback