Jag ska fånga en ängel

Hjälp. Sitter just nu och rabblar meningar på franska som jag kanske kommer att ha användning för ikväll. Vi ska ha "3 veckors"-snack. Och jag har inget negativt att säga, men de vill att jag ska säga både positiva och negativa saker. Såklart att mycket är annorlunda, men det är ju inte så att jag vill ändra på det. Jag vill leva i Schweiz, inte i en svensk bubbla i Schweiz.
Det enda negativa jag kan säga är väl om mig själv - att jag fortfarande inte känner mig säker med språket, att jag ofta struntar i att säga saker eftersom jag inte får fram de rätta orden. Det är ju negativt för dem också. Men visst, jag känner att det kommer mer och mer. Jag har ju bara varit här i 19 dagar? Det är väl ganska så normalt att man inte har fått in den franska accenten än. Hoppas jag. Har ju i alla fall några månader på mig att bättra mig..
Det ska nog gå bra. Det är ju inte så att de tänker skicka hem mig i alla fall. Haha.
   Usch, jag är kass på sådana här samtal. Jag kan inte kritisera. Det bara är så.

Eftermiddags shopping i Bienne idag. Jag blev mycket positivt överraskad av vad denna stad hade att erbjuda. Massor av bra affärer och en hel del klädaffärer med snygga kläder också. Hittade en underbar inredningsbutik där jag bara var tvungen att köpa en kopp. Hittade även glas som jag gärna vill köpa där. Och lite annat smått och gott..haha. Gick sedan in i en supermysig prylaffär (verkligen massor med prylar). Fina sådana. Där var jag bara tvungen att köpa en spargris.. Jag lovar, den är hur söt som helst, och färgglad. 
Jag ska absolut tillbaka. Många gånger. Endast en halvtimma med tåg. Och tror att affärerna har långöppet på torsdagar. Då kan jag åka dig efter kl19. Biligt och bra.
Senare EDIT: Måste även upplysa om något mycket tråkigt. Schweizare är inte så bra på att fixa fram snygga kollegieblock - eller block över huvudtaget för den delen. Detta upptäckte jag idag när jag skulle hitta det perfekta franska-blocket.
Detta är en stor katastrof för mig. Jag är "fina block" beroende. Fast det är väl i och för sig ganska så bra för min ekonomi.. Men frågan är hur jag ska klara mig? Jag får hoppas på att det bara är Bienne som inte har upptäckt att det finns otroligt mycket härliga block här i världen.

Så jag har haft en underbar eftermiddag (ja, om man bortser från killen som så gärna ville ha mitt nummer när jag köpte glass..En liten konversation hade vi. Sen ville han ha mitt nummer. "oj, jag har bara min svenska mobil än så länge ljög jag ihop". Fick hans nummer och sen.."Jag måste gå nu!" Ciao..) Fast det var ganska så kul ändå..
Hur har er dag varit?

Paket från Sverige har jag också fått. Böcker, yoghurt russin och choklad. Smakade mycket gott! 
Så, nu ska jag läsa lite. Och våndas lite. Och slå upp några fler användbara ord..

Kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback