Rom del 2

Under vår vecka i den italienska huvudstaden har vi hunnit med så mycket men vi har inte stressat en sekund. Det har varit så skönt att inte känna tidspress, att vi inte behövde ha ett pressat schema under 2-3 dagar utan att vi bara kunnat strosat runt och verkligen njuta.
För mig var det andra gången som jag var i Rom men för Hanna var det första gången så vi bockade av självklara sevärdheter som tur på Colosseum och Vatikanen (dock var vi inte inne i kyrkan och vi besökte heller inte Sixtinska kapellet. Någon sa att det var 8 timmar (!!!!) kö för att se Michelangelos verk. Helt otroligt! Visst var köerna så pass långa att vi vände när vi kom dit, men 8 timmar!..)
Vi har strosat omkring och tagit oss till de flesta kända piazzor, vi har sett Fontana di Trevi by night och vi har varit inne i ett antal kyrkor, bland annat San Paolo och San Clemento (osäker på stavning..).
Vi har bott hos två underbara människor som verkligen har tagit hand om oss och lagat middag varje kväll! Vi har ätit bläckfisk, italiensk ost, kyckling i pepperoni, pasta, med mera, med mera.
 Vi har varit ute vid havet och känt härlig saltlukt som fick oss att längta till den svenska västkusten. Saken är klar, jag måste dit när jag kommer hem, någon som hänger på?
En utflykt till skogen där presidenten bor har det också blivit. Valeria (som vi bodde hos) jobbar där så vi fick komma dit och MASSOR med mat, flera omgångar, vi var typ mätta efter första. Först fick vi lite olika grönsaker och lite annat spännande, sen kom de med risotto och en lasagnebit och jag och Hanna åt såklart upp hela (upptäckte senare att det nog bara var vi som gjorde det..) och sen kom det två stora fat med kött och grönsaker (som såklart var supergott så att man var tvungen att äta bara liite till. Behöver jag säga att vi skippade efterrätten??
Såklart åt vi inte bara, sen åkte vi ut och tittade på naturen och klättrade i 700år gamla träd. Ringmärkning av fåglar påväg till Sverige skulle vi också få se men tyvärr så blåste det för mycket så det blev inget med det.

Lite shopping har det såklart blivit också. Jag kom hem med en blåvit randig klänning (frågan är när jag ska använda den..), en gammalrosa linneöverdel (lite längre med rak figur) och det bästa: En röd handväska. Jag har har alltid velat ha en röd handväska, men jag har aldrig hittat den perfekta. nu är den min och jag är glad.

Vi har under veckan blandat italienska, franska och engelska i en enda stor röra. och summan av kardemumman är att vi faktiskt gjorde oss förstådda och att vi förstod vad de ville säga till oss.

hoppas att ni också hade en härlig påskhelg!

image253

Kommentarer
Postat av: mamma

Så kul att läsa om vad ni gjort.... mycketverkar det.(inte dumt att ha en mor som har vänner i ROM) ska bli kul att höra av dig på tel. Jag har varit på Lennarts begravning idagmed mormor. De hade också skärgårdsdoktorn med på musikprogrammet. Tänkte då på både dig o morfar......PUSS

2008-03-28 » 12:53:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback