Skiner som solen

Redan 11 september. Det rullar på.

Det har varit riktigt härligt väder här i två dagar nu. Får hoppas att det håller i sig ett tag till innan det blir dags att dra fram tjocktröjorna (som jag inte har några..) och raggsockarna (tog jag dock med ett par!).
Bänken på lekplatsen har verkligen blivit min tänka-bänk. Och inte har jag behövt frysa de ca 4 timmarna som jag har tillbringat där på 2 dagar. Svettats snarare för att jag dragit på mig alldeles för mycket kläder. Fast måste säga att den där bänken är otroligt obekväm. Man kan inte då allt...

I förmiddags var vi och handlade på Coop. Ja, ni kan ju tänka er hur det var att ta hand om två överenergiska små pojkar med var sin barn-matvagn i en stor mataffär. Ojoj, vad jag sprang, och ropade, och skällde så smått, och sprang lite till.. ujuj. Vi köpte även bröd "till Maja". Plötsligt säger Valérie detta och jag tittar oförstående på henne. Det visar sig att hon ska köpa ännu fler skorpor till mig, och knäckebröd, fast det fanns inte. De tror visst att vi i Sverige äter skorpor varje dag..
Och förresten, första gången som jag körde bilen. Och det höll på att sluta riktigt illa (fast inte med själva körningen då) när jag upptäcker att bilen är låst innefrån och båda pojkarna sitter i den fastspända. Nyckeln låg i förarsätet, Gaël hade tryckt på dörrlås utan att jag märkt det och där stod jag. Som tur var har bilens bakrutor manuella "dra ner rutan mojänger" så Gaël kunde ta sig ur sitt bälte och veva ner..En riktigt pärs var det allt ett tag.. 

Pojkarna respekterar mig mer och mer. Gaël (4-åringen) har börjat att säga mitt namn mer och mer. Maja, var är du? Maja, kan du hjälpa mig?, Maja, kom hit in till oss! Det är roligt. Men såklart är jag dum ibland också, men det går ju inte att komma ifrån. Och Romain, 2 år, kan jag numer utan problem bära upp efter maten till hans rum för middagsvila, även när mamma och pappa sitter i köket. Det är bra. Sen att det tar en evighet för honom att somna ibland är ju en helt annan historia..
Att de tycker om mig mer och mer visar sig när de ibland springer in på mitt rum när jag är ledig. Nicolas eller Valérie ropar, nejnej, lämna Maja ifred nu. Då säger de: Bisous och så kommer de och ger mig en puss på kinden. Då kan man bara älska dem.

De är nöjda med mig. Igår sa de att jag var mycket bättre än deras två föregående au-pairer (Amerikaner är helt klart ett konstigt släkte, med konstiga uppfostringsmetoder. Nu drar jag verkligen alla över en kant..Men vem går i från bordet innan alla ätit klart, i en familj som inte är ens egen? Och sedan går ner igen för att äta lite till..För att sedan återigen gå upp och sätta sig på sitt rum och inte umgås en minut med familjen. Klart att man ska umgås med dem! visst, inte varje kväll behövs verkligen inte, men mer ofta än sällan)..
 De tycker att allt funk.ar så bra. Såklart är det otroligt roligt att höra. Och jag nickar och säger, très bien... Båda parter har hittat rätt.

Nästa helg bär det av ner till Genève för att träffa den mystiska Marie. Är hon verkligen så härlig som hon verkar? Det ska jag ta reda på medan vi shoppar, dricker MJÖLK, äter choklad och umgås i Genève by night. Det ska bli otroligt roligt.

Ibland tänker jag verkligen alldeles för mycket. Speciellt på kvällarna, just som jag har tänkt att jag ska sova. Kan vara hur trött som helst på kvällen men sen ligger jag där och vrider och vänder. Och tänker.
Igår tän,kte jag mycket på det här med att jag bor i en sån liten by. Jag har ingen möjlighet att träffa vänner på kvällarna på samma sätt som de som bor i samma stad. Det tar mig minst 1 timme att ta mig någonstans. Och sen slutar tågen gå vid en sådär 22-23 tiden kanske. Och det är ju inte direkt billigt om man ska ta sig någonstans innan klockan 19 heller (då är det nämligen gratis för mig att åka). Åka klockan 19, framme 20.30, tåg hem 22.00 Hemma 23.30. Börja 7.00 dagen efter. Sådär kul.
 Jag kommer nog aldrig komma ifrån det där med att jag MÅSTE sova över hos någon! När jag börjar läsa om några år så ska jag banne mig ha en egen lägenhet som ligger så centralt som det bara går! Och alla som jag har snyltat på (och andra som vill såklart) får mer än gärna låna min soffa, var så säker)
Fast ändå bra att det är gratis efter klockan 19. Då kan jag ta mig någonstans, är framme runt 21-tiden. Umgås med de vänner som jag inte har än men som jag kommer att få, haha. Sova över hos någon,, tillbringa dagen efter i den staden jag är i, tillsammans med någon eller ensam. Ta tåg efter klockan 19 hem. Det blir billigt det.
Förhoppningsvis kommer många av mina helger att se ut så.
Ja, oj vad jag tänker. Och planerar.

Just nu tänker jag på Lovisa, Malin, Amanda och Anna. I morgon drar ni! Wiiiee! Kan rikigt känna pirret i era magar! hihi.

Höll nästan på att glömma, dansade ju igår! Oj, jag ska aldrig mer vara ifrån mina älskade dansskor så länge som jag har varit. Inte för att själva dansen riktigt är vad jag vill ha, men ändå. Tror också att jag råkade sträcka mig något under den minimala stretchingen som vi hade, innan dess hade vi en uppvärmnng som inte på långa vägar kan mäta sig mot  "vår"  dansuppvärmning. Men ja, vi ska tydligen göra några solon i en dans som vi håller på mig. Eftersom jag inte varit där förut, är jag inte medräknad så jag ska lära mig det solot som en annan tjej gjort. Hon var den duktigaste och hennes solo skiljde sig en del från den själva dansen (till det bättre). Så det ska bli roligt.

I morgon är jag ledig! Lugn förmiddag med sovmorgon, promenad och en stor tallrik med yoghurt och KellogsK. Sen drar jag och utforskar Biel/Bienne så smått. Ska bli trevligt. Endast sett en perrong på stationen än så länge.
 
Tänkt att jag ska hinna med att se klart Harry Potter och den flammande bägaren nu, det var länge sen jag såg den. Om bara de små pojkarna kan tänka sig att sluta springa in i mitt rum och röra precis allting. Säger man "rör inte den" så tar de tag i något annat. Tror redan att Gaël råkat få iväg ett sms innehållandes en massa bokstäver. Till vem har jag ingen aning om. Men ja, det är sånt man får ta när de så gärna vill titta på mina vänner i mobilen. Varför är de dina vänner Maja? :-)

För att ni är underbara såklart!

Må väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback