Ett fullproppat huvud

Jag känner att jag måste skriva av mig, jag blir sån ibland. Jag har gått runt i två dagar nu och funderat på vad jag ska skriva. Jag vet, jag kanske inte är helt normal på den fronten, jag är skadad på nått sätt..Så innan jag börjar så ber jag om ursäkt för detta otroligt långa inlägg samtidigt som jag önskar trevlig läsning. :-)

Måndag - första arbetsdagen, all alone. Båda pojkarna blev ledsna när de fick veta att mamma och pappa inte var hemma, såklart. Helt plötsligt skulle de umgås en hel dag ensam med mig som de känt i två dagar. Deras humör gick upp och ner under hela dagen - och jag hade inte väntat mig annat heller. Vi kunde leka ett tag tillsammans och ha jätteroligt men sen fick jag ägna mig åt att försöka trösta dem när de grät och ville att mamma skulle komma. Fast de gör ungefär samma sak när Nicolas och Valérie är hemma också. Fast de gråter över annat. Att de inte får se på en film eller nått. Så jag kände inte att de var värre än "vanligt". Visst blev de arga ibland och jag blev ibland osäker på hur jag skulle agera - och hur jag skulle säga vad jag ville få fram på franska. Franskan är det största problemet. Och att jag ibland inte kommer ihåg att de kan vara jättesöta när de är lite j-vliga. Då funderar jag över hur detta ska fungera i ett år. De gillar mig ju inte! Fast en halvtimme senare så finns det inga tvivel i världen för att detta inte ska kunna fungera. Så allt känns bra fast det är ju klart att man längtar till ledigheten. Tror också att jag är lite härdad från mina 13-timmars pass i sommar. Jag klarar av långa och jobbiga pass även fast Näregården inte var jobbigt på samma sätt. När Nicolas äntligen kommer hem på kvällarna (nu låter det som om att jag har varit här hur länge som helst) känns det hur bra som helst. Ledig. Inget ansvar för barnen. Kan umgås med dem om jag vill (fast måste erkänna att det är väldigt skönt att gå upp på sitt rum, kolla lite mail, läsa lite, lyssna på musik och vila efter en kämpig dag som såklart har sina ljuspunkter då och då. Jag jobbar ju ändå ungeför 10 timmar/dag - nonstop om man inte räknar med den en och en halv timmen som Romain sover - då är allt lugnt och Gaël är tyst och bra. Lite friidrotts VM har jag kunnat kolla på då. Det är trevligt.

Det har ösregnat sen i går kväll. Åskat och blixtrat en massa hela dagen. Direkt när jag hörde första åskknallen ilade jag upp till datorn och drog ur laddare och nätverkskabel - familjen gjorde ingenting. Kan det bero på att det är berg runt staden? Under hela dagen har två datorer stått på (varav en alltid är på av någon anledning men jag har börjat stänga av den på kvällen).

Maten är annorlunda som sagt. Vitt bröd, inga (nästan) grönsaker och konstiga maträtter. Men jag har överlevt än så länge. Vågade prova soja-yoghurt för första gången i måndags och det smakade faktiskt som vanlig yoghurt och inte som sojamjölk. Bra, eftersom kylskåpet är fullt av små yoghurtar som jag får ta av.

Lite fokus på de schweiziska myggorna. Italienska och grekiska myggor och jag är riktiga vänner. De brukar inte ta mitt blod så ofta - annat är det med de från detta land. Ojoj, vad de biter! Jag har myggbett överallt (ja mamma, jag äter duktigt mina allergitabletter) har dock inte räknat dem än. Men en så där 6-7 stycken på varje ben och armar. Möjligheten finns att jag har många fler.image17

De två roligaste befinner sig på mina fötter (eller tre egentligen, har ett under foten). Myggbetten sitter exakt på samma ställe på båda fötterna (här ber jag om ursökt för att ni får se en så stor bild på mina fötter men det kan inte hjälpas)
Hoppas att ni kan se betten.








Lite franskaprat ska jag också hinna med tänkte jag innan jag smyger ner och tittar på avsnitt ? av lost säsong 2. Jovisst, det går framåt. Jag har blivit en j-vel på imperativ! Släpp den!, sluta!, vänta!, stanna!, ge mig!, och antagligen den jag använder mest: lugn! lugnare! lugna ner dig! (samma ord på franska alltså).
Franska kursen börjar den 20 september. Det ser jag framemot.

Dansklass har jag ju också varit på ja. Vet inte om jag kan säga att det var modern dans för det vore antagligen inte snällt mot den moderna dansens grundare. Men har man sett föreställningen under asp - som var modern så kan jag nog säga att det var modernt utan att få klagomål. (förlåt, internt estetsnack här) Läraren var väl bra, Valérie var bäst av eleverna som bestod förutom henne av tre tjejer i min ålder. Vit tröja kunde väl men tog inte ut alls, röd tröja var helt borta i takten och svart tröja hade inte riktigt pejl på läget. Uppvärmingen var intressant. Inte riktigt vad jag är van vid dock.. Ska nog ändå följa med några gånger, 100franc för tre månader kan det vara värt. Jag får ju Dansa!

Funderar på vad jag ska hitta på i helgen. Först var jag inne på att ta tåget någonstans men jag har inte skaffat tågkort än så..och det känns som om att det skulle vara skönt att bara vila, ta lite promenader här och kanske cykla till byn brevid. En helg ska jag väl kunna slappa i alla fall, jag har ju några kvar här menar jag..Börja planera lite inför näst kommande helger ska jag också göra. Kolla lite kartor och höra av mig till au-pairer här nere. Det är mina helgplaner det.
Men först 2 dagar ensam med barnen. Får hoppas på att det slutar att regna. Floden är helt översvämmad.
Kanske ska vi baka sockerkaka imorgon.

Om jag inte regnar bort så blir det väl uppdatering i helgen kan jag tänka mig.

skriv gärna en rad!
kram!

Kommentarer
Postat av: patricia

Kul att läsa! känner igen en del, speciellt det där med barnen. Är de på bra humör trivs man hur bra som helst, men de har sina dagar då man gärna packar sin väska faktist. Maten låter lite skummt, här har vi nästan precis som hemma i sverige, varm lunch och en sallad till kvällsmat, har inte funnits någon konstig mat här, än så länge, men denna familjen är inte från Schweiz ursprungligen. Föresten du, vad heter byn du bor i? Kramar

2007-08-29 » 22:17:30
URL: http://patriciafalinder.blogg.se
Postat av: patricia

Jasså, Court. Där ser man, det ligger på väg till Moutier om ja inte har helt fel för mig, vi brukar hålla oss i dom trakterna på helgerna. Har några kompisar från La Heutte och Péry som inte ligger så lågt ifrån Court. Menar du denna helgen eller nästa? Hade varit kul att träffas denna helgen om du kan för jag ska till La Chaux Du Fonds på lördag eftermiddag nångång och shoppa lite, hade varit kul med lite sällskap! Kramar!

2007-08-30 » 17:22:39
URL: http://patriciafalinder.blogg.se
Postat av: Sarah

Hej Maja!
Vad kul att läsa din blogg, det ska jag fortsätta med. Tänk, jag tyckte det var ett äventyr att åka till Bulgarien med min kompis i en vecka, och du ska äventyra i ett år!
Ha det bra! Stor kram från Sarah (och moster såklart)

2007-08-30 » 20:24:43
Postat av: patricia

Tjena! Låter kanoners det, jag har addat dig nu! Jag behöver också en snygg höstjacka så jag hoppas det finns! Ska även lämna tillbaka ett par stövlar och köpa ny mp3, vi får väl se hur det går.. Hoppas vi hittar mycket snyggt, men La Chaux Du Fonds är ingen jätte stor stad så va berädd på det :D Aja, vi hörs på msn :D Kram!

2007-08-30 » 22:31:49
URL: http://patriciafalinder.blogg.se
Postat av: mamma

Hejsan! Har du fått någon "riktig" post tro?
Ha en skön ledig helg! kram kram

2007-08-31 » 16:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback