I skolbänken återigen

Idag har jag haft franska och jag lärde mig att säga vad jag heter, var jag bor och hur många språk jag pratar (och självklart vad språken heter på franska..) Så ja, det var väldigt lätt. Men min lärare ska försöka att lösa det hela. Möjligen delar de upp de två grupperna på torsdagkvällarna till en lätt och en svår grupp. Vore ju mycket bra om det blir så.
Gruppen denna torsdag såg i alla fall ut så här:
Två kvinnor i 25-års åldern från Sri Lanka. Den ena kunde lite franska, den andra kunde inget alls.
En kvinna (30 år) från Tjetjenien som kunde litelite franska.
Två tjejer i 18-års åldern från Portugal. De pratade lite och förstod nog en del..De hade varit här ett år och jobbade på en klockfabrik.
En kvinna i 25-års åldern från Serbien. Hon tog sammanlagt 4 kurser franska i veckan. Hon förstod bra och pratade en del.
En man i 40-års åldern från Turkiet som också tog 4 kurser i veckan..
En man i 40-års åldern från Vietnam. Rolig snubbe. "We are the world" utbrast han när vi presenterat oss. Inga franskakunskaper.
Och till sist. En kvinna i 40-års åldern från Spanien. Som verkligen inte förstod ett ord av vad läraren sa. Hon kunde ingen franska alls.

Vi gjorde ett minitest. Ett papper grammatik med lite verb, fem/mask, à la au eller à l' och sådant. Jag var nog den enda gjorde det utan problem. Som ett läxförhör i ettan ungefär.
Sen fick vi kolla på en bild och ringa in rätt namn för vad som var på bilden.

Resten av lektionen lärde vi känna varandra och lärde oss säga j'habite à..Je viens de, Où habitez-vous?
Så ja, för lätt.

Men förhoppningsvis blir det en "svår" grupp. Fast kan ju hoppas att det finns några fler på min nivå i den senare gruppen. Annars är jag ensam. Läraren var dock jättebra så jag tror att hon kommer att fixa det åt mig på något sätt.


En dag till helg. Och i morgon ska det handlas. Så antingen förmiddagen eller eftermiddagen "försvinner" i affären. Då går dagen fort.

Nej, nu ska jag sova.

Kommentarer
Postat av: Alexandra

pluggar du i frankrike? Låter ju roligt =) Själv har jag varit i spanien och pluggat för nån månad sen!

2007-10-25 » 22:28:49
URL: http://triquetra.blogg.se
Postat av: Alexandra

ja, det är jätteroligt! Jag va i spanien i 3 mån. Pluggade, jobbade, bodde, festade för mycket osv ;) Underbart.

2007-10-25 » 22:59:50
URL: http://triquetra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback