En dag för mig själv

Det är "meningen" att getingstick ska svullna upp litet och bli rött va? Moster?

Det har återigen varit en bra dag. Alla lediga dagar är ju bra vad man än gör dem till. Idag bestämde jag mig för att börja dagen med att göra något nyttigt. Begav mig först till affären och tittade runt lite för att se vad som egentligen finns där och tro det eller ej, i denna lilla affär med få öppettider fanns det pågens skorpor! "Les petites pains suèdois". Det finns lite av Sverige överallt.. Köpte inga dock utan nöjde mig med min tvål och min Milkachoklad som skulle få följa med mig ut på upptäcktsfärd senare under dagen. 

Raclette. Man tar en potatis, smälter ost i en appareil raclette som man sedan häller över potatisen. Till det lite skinka, lite salami. Voilà. Det var gott. Och idag har jag ätit Pontenta. Det orkar jag inte förklara vad det är men ser ut som potatismos fast gulare och fastare. Till det salami, skinka och brieost. Gott det med. De blir lika förvånade varje gång jag säger att, nej - det har jag aldrig ätt. De förstår att deras matkultur är främmande för mig. Jag berättade för dem att vi kan äta salami på mackan till frukost - aha, på mackan alltså?
Men bara jag berättar vad jag vill ha så köper de det. Kanske ska fixa lite fullkornsbröd då om det existerar. Det är ju mest frukosten som inte känns helbra, att prova andra maträtter är bara kul.

Söndag är städardag så det var nästa punkt på dagordningen efter handligen. Nu är det dammsuget och fint. Om man bortser från de myggor jag smällt ihjäl den senaste halvtimmen då...

Jag måste börja göra mitt rum lite hemtrevligt. Vita, kala väggar är inte så mysigt. Ska ta mig till Lausanne på lördag och försöka hitta lite fint. Men sen är det ju alltid trevligt att få post också! Skicka gärna ett kort!

Min adress är:
c/o N. Pugnant-Gros
Rue centrale 14
2738 Court
Suisse

Dagens strapats var mycket underbar. Bilder och kommentarer finns på bilddagboken. så drar jag inte den historien en gång till, då får jag kanske ner texten till något kortare idag.

En ny vecka stundar. Jag har varit här i 9 dagar. Är ensam med barnen i morgon och på tisdag. Ska laga nån sorts pasta och kasslergratäng med ris. Det har jag koll på hur man gör. Fick ledigt på onsdag förmiddag eftersom jag jobbade så mycket denna veckan, skönt! Sen skulle vi bara åka iväg någonstans och handla så det blir en bra dag.  Får nog bli träning på morgonen..
Veckans höjdpunkt bli au-pair träffen i Lausanne på torsdag.
Jag ser fram emot en vecka som inte blir lika tuff som denna, eftersom jag kommer att jobba mindre. Så det känns mycket bra.

Hört att ni har det kallt och blåsigt där uppe i Norden. Idag har det varit varmt och solsken här. :-)

Hoppas allt är bra med alla! Glad blir jag av kommentarer som ju är livstecken från er som jag tycker om!

Får se om jag stannar här på mitt rum i kväll eller beger mig neråt. Tidig sänggång blir det i alla fall.

<3
Maja

image20

Kommentarer
Postat av: emeli

åh vad kul det vore att ses :) jag vet inte hur det blir, men klart att jag hör av mig om jag råkar komma neråt ^^ lausanne är förresten är otroligt charmig stad. det är nog en av de vackraste ställena i världen, när man kommer på motorvägen och bara ser genèvesjön och alla alper och ja, lausanne. ahh, jag vill åka till schweiz snart :D sköt om dig :)

2007-09-03 » 16:45:30
URL: http://www.nogg.se/trasseltrulls

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback