En doft av Sverige

Sitter just nu och knaprar knäckebröd(där av min otroligt fyndiga rubrik som egentligen inte har någonting med detta inlägg att göra.. fast ändå lite..hmm) , mm..så gott, även utan smör. Ska försöka hålla mig från att äta för många för idag bjuds det på Raclette till middag. De är mycket uppspelta över detta, första gången som jag äter det.
Idag har jag återigen en massa att skriva. Det finns så otroligt mycket att skriva! Så här kommer återigen förmodligen ett av mina berömda låånga inlägg. Läs och njut. Det gör jag just nu! :-)

Vi börjar väl i rätt ordning och tar gårdagen först. Återigen en mycket bra dag. Dock tyckte jag allt att de vaknade lite tidigt...Solen sken ute och jag tänkte att vi skulle gå ut på förmiddagen så gick jag ut  på terassen men hu! nordanvinden blåste bokstavligt. Så det blev ingen utgång den förmiddagen. Lek på rummet i nästan en timma och lite film för de var fortfarande väldigt trötta. Jag kokade morötter och stekte squash (nej pappa, det stavas inte skvårsch, men tack igen för tipsen!) till det blev det kött som var rullat i ströbröd. Oj, vad gott det var med kokta morötter. Jag skulle kunna äta hur många som helst! Eftermiddagen förflöt nästa smärtfritt om man bortser från att jag missade Wissmans 400meters lopp eftersom sändningen var dålig och så blev jag stucken  (eller heter det stungen på rätt svenska?) av en geting när vi hade picknick på lekplatsen. Gjorde som tur var inte jätteont så jag klarade av att fortsätta leka en stund till. När Nicolas kom hem åkte vi till Moutier. Först köpte vi ett tågkort till mig. I mitt kontrakt står det att jag ska betala 100franc av beloppet men han betalade allt! Detta beroende på att min franskakurs kostar mindre eftersom det inte är en privat skola. Mycket bra tyckte jag. Och som tur var godtogs mitt körkort som legitimation, så nu vet jag det. Fast jag måste tydligen alltid bära med mig mitt pass och visum ändå. Känns lite dumt att ha så många värdehandligar på sig och om väskan blir stulen så försvinner allt, men ja, det ska jag ju inte råka ut för. TA I TRÄ! Sen gick vi in på Coop. Jag dreglade lite över det nästan obefintliga fullkornsbrödet och smörgåsskinkan, köpte telefonkort till mobilen och sen åkte vi hem igen.

Ojojoj, ursäkta det blir mycket text det här..

Jag har fått veta att jag har jobbat alldeles för mycket denna veckan. Och det har jag, mer än 50 timmar. Det hade liksom glömt att berätta för mig att jag inte jobbar till halv 6 de dagar då en av dem är hemma. Då kan jag gå tidigare. Det känns skönt. För som Nicolas sa, jag skulle nog inte klara ens 2 månader med 50timmars vecka. Så jag har gått ut hårt och kommer att kunna trappa ner. Oj, vad bra.
Idag får jag min första lön. 1000kr tror jag det blir ungefär. Fast jag får inte börja känna att jag har gott om pengar för då gör jag av med dem. Jag ska spara (nästan) så att jag kan bege mig till underbara platser. En katalog med många av Europas städer och deras guldklimpar ligger här brevid. Den som vill får mer än gärna möta upp mig i en stad, vilken som helst, så utforskar vi den tillsammans! Skulle vara otroligt roligt! Italien framåt vårkanten kanske..dit ska i alla fall jag. Japp. Helst två gånger. Toscana och Rom igen. Nu babblar jag mig bort från ämnet fullständigt.

Tillbaka till verkligheten. Idag sov jag länge, för att vara jag. Smög mig ner vid 9-tiden och tog en härlig dusch. Fast ska jag vara ärlig så är inte duschen så härlig, ialla fall inte själva duschgrejen. Den sprutar smalasmala strålar och vissa åt helt olika håll. Men ren blev jag till slut. Gjorde mig i ordning riktigt ordentligt. Tog så där härligt lång tid på mig med allting, gjorde mig extra fin. För idag var det dags för att ge sig ut bland folk - på riktigt.  Fast det höll på att gå i stöpet. Hann inte med tåget som gick från St:Imier så Nicolas fick skjutsa mig vidare till Le Chax du fonds där jag skulle träffa en annan svensk au-pair. Ja, idag har jag pratat svenska (och jag kom på mig själv flera gånger att jag sa oui, och d'accord. Det sätter sig snabbt. Hur ska det hela sluta? alla kan någ få sig ett gott skratt när ni träffar mig om ett år och jag försöker återgå till ja och ok kan jag tänka mig :-P). Mötte upp Patricia på järnvägsstationen och vi hade två trevliga timmar tillsammans. Med oss hade vi väl ttyp hela staden för det var något stort jippo där. Tivoli, folkdans, marknadsstånd och (ibland lite för dånande) musik. Köpte en kofta på hosthost Vero Moda hosthost... En blå/lila sådan. Mycket skön och precis vad jag behövde.
Jag klarade sedan av att ta mig till Courtelary, där Valéries föräldrar bor och Nicolas hämtade upp mig på stationen. De är såå trevliga mot mig. Liten rolig anekdot: Jag träffade ju dem första gången den kvällen som jag kom hit och då hade tydligen mormodern frågat Nicolas: Vad pratar de för språk i Sverige? Engelska? hihi. Så nu frågar de mig ofta, vad heter det på ditt språk? När jag klev innanför dörren i deras hus tog morfadern mig genast runt på en husesyn och berättade om husets historia, visade den stora trädgården (som han måste klippa med åkgräsklippare) och visade bilder på hur huset såg ut förut. Riktigt underhållande var han.

Vet ni förresten att det är lagligt att äta katt här? enda landet i Europa som man får det. Man kanske ska ta och passa på...jag är ju inte direkt ett stort kattfan..haha. Nej, eller inte. Häst får räcka. Utan för la boucherie här (kött och sånt) står det på stora skyltar, kaniner från Court blablabla franc. De har konstiga matvanor här..

Jag kan allt hålla på ett tag till tror jag...

Igår fick jag veta att det är au-pair träff i Lausanne på torsdag. Vad trevligt tänkte jag men kom sedan på att min franskkurs är på torsdagar. Fast jag kan gå två gånger i alla fall. Sen får jag vänta en sådär 28 veckor. Dock kan jag ju knyta lite kontakter de gångerna. Kulkul.

Drog till med tre avsnitt av Lost igår och nu börjar det att bli spännade för vi har kommit till de avsnitten som jag inte har sett. Blir väl lite av den varan i kväll också kan jag tänka mig. Inte många avsnitt kvar nu.

I morgon blir jag nog ensam ett tag här i huset. Jag ska städa mitt rum + toalett, se på damernas höjdhoppsfinal och ta en långlång promenad och fotografera lite. Ta med matsäck och sätta mig på en kulle någonstans. Det ska bli trevligt. Jag måste komma igång med träningen. Har blivit lite för lite av den varan på sistone. Men snart blir det ändring på det!

Nya bilder på min bilddagbok och imorgon blir det exklusiv visning av staden Court för jag antar att ingen annan har några sådana bilder...


Lev gott, må väl! På återseende. Kan mycket möjligt bli redan i morgon för det finns fler saker att skriva om, var så säker.


Bisous


Kommentarer
Postat av: Sara, au pair i Marlioz

Jag har också ätit raclette. Mycket gott tyckte jag. Tråkigt att franska-kursen ligger ivägen för au pair-träffarna..
Hälsningar Sara


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback